About me

My Photo
Shazzy Azeman
Hm.
View my complete profile

Blog

Nov 18, 2011

Manusia Hamik

Melayu.
Semakin ramai yang layu.
Malaysia dinamakan negara yang mana
Islam adalah agama utama.
Namun manakah buktinya?
Manakah cenanya?

Sempit, lurus dan bodoh.
Kata - kata tidak berasaskan agama.
Pemikiran tak berasaskan batas.
Kebodohan memang menjadi burhan yang kukuh.
Syirik.

Aku cuma nasihat.
Ingatlah akhirat,
kiamat sudah dekat.
Masa sangat singkat.

Sadarkah kamu tentang masa?
Sadarkah kamu bahwa masa terasa singkat?
Sadarkah kamu bahwa tahun lepas terasa seperti bulan lepas?
Sebulan lalu terasa seperti seminggu lalu?
Seminggu lalu terasa seperti sehari lalu?

Itulah tanda kiamat, rakanku.

Dan bukanlah aku atau engkau
adalah lebih baik dari yang lain.
Bukan juga aku adalah sempurna.
Adakah aku perlu menjadi sempurna dan lebih baik
untuk aku menasihati kamu?
Jika begitulah untuk berdakwah,
maka tiadalah pendakwah di muka bumi ini.
Maka sikitlah orang yang memperingatkan.

Ingatlah. Kehidupan dunia ini selongkang.

*Diasaskan oleh interaksiku dengan rakan-rakan dan gambar ini.

0 comments:

Post a Comment